Min tid som e-handlare

Under knappt två år drev jag butiken hepphepp.se som sålde cykelhjälmar från Yakkay. Nu har jag tyvärr fått stänga butiken för generalagenten i Sverige har slutat ta in hjälmarna.

Eftersom jag jobbar med att bygga e-handelslösningar på E-butik har det varit otroligt nyttigt att testa på livet som e-handlare – om än i liten skala. Generalagenten har skickat hjälmarna direkt till mina kunder så jag har inte behövt ha ett lager och jag har inte haft några rörliga kostnader. De har även haft ett bra avtal med Posten så även med deras ”dropshippingavgift” blev det billigare än om jag hade skickat hjälmarna själv med Postens grundprislista. Den biten har fungerat jättesmidigt! Returer löste jag genom att kunderna får skicka tillbaka hjälmen till mig så har jag haft ett minilager här hemma. (Har ~3 hjälmar i medium kvar om någon är intresserad. Du får ett riktigt bra pris!).

Beställningarna har varierat under de två åren jag körde. Under perioder har jag haft en beställning i veckan men annars har det nog snittat på en per månad. Det har med andra ord inte varit läge att säga upp sig från sig day job. Det har å andra sidan inte varit målet heller utan mer ”leka” e-handel. Jag har haft ungefär 40 beställningar totalt och av dessa har 6-8 stycken blivit returer. En mycket högre andel än jag trodde! Av returerna ville hälften byta storlek och hälften gillade inte hjälmen.

Som betallösning har jag haft kortbetalning genom PayPal och förskottsbetalning. 90% har valt PayPal och 10% är rädda för kortbetalning över nätet (antar jag).

Facebook och Twitter har inte alls fungerat för mig. Jag kan inte koppla en enda beställning till mina aktiviteter på Facebook eller Twitter. Eftersom det inte gav något som helst resultat slutade jag engagera mig. På Facebookgruppen postade jag nyheter (som tex prissänkningar) och länkar till roliga hjälmar. På Twitter svarade jag till personer som skrev att de skulle köpa en hjälm och bad om tips. Det är ju inte så att det rasslar till med tweets om att köpa cykelhjälm så underlaget för att dra några slutsatser om försäljning via sociala medier är lite för tunt. Jag tror att om man har en så här liten butik är det bättre att twittra från sitt personliga twitterkonto.

Intresset för hjälmarna har varit ganska stort. En hel del tidningar har hört av sig och vill ha bilder till sidor som ”tips inför våren” och liknande. Och det är väldigt många som spontant gillar hjälmarna när man visar dom. Tyvärr har de varit lite för dyra. 1 000 kr för en cykelhjälm är i mesta laget för de flesta.

Väldigt många av beställningarna har kommit genom Prisjakt. Jag har medvetet sett till att ligga billigast där och det har verkligen gett resultat. Har man en produkt som fler marknadsför rekommenderar jag starkt att vara med på prisjämförelsesajter. Jag fick tyvärr inga recensioner där så jag vet inte hur det hade påverkat.

Det är både bra och dåligt att inte ha några rörliga kostnader. Hade jag gått in för det lite mer och samtidigt haft rörliga kostnader (och lager) hade jag tvingats sälja mer. Nu har butiken legat lite för långt ner på prioriteringslistan för sitt eget bästa.

Vad har funkat

  • Ehandelsplattformen (Ganska självklart eftersom jag är med och bygger den. 🙂 )
  • Dropshippinglösningen med generalagenten.
  • Prisjakt.
  • Enkelt upplägg. Google Apps för mejl, bokföring genom min enskilda firma, färdig butiksmall osv. Skulle jag gjort allt från grunden skulle jag inte varit klar än. Nu var jag igång på några timmar.

Vad har inte funkat

  • Twitter/Facebookmarknadsföringen.
  • Produkterna. Jag borde undersökt marknaden bättre innan.
  • Att sköta det vid sidan av allt annat.
  • Marknadsföringen. Ska man driva en e-butik ”på riktigt” måste man jobba mycket mer med marknadsföringen.

Nu återstår bara vad jag ska göra med butiken/domänen. Några förslag?

 

2 responses to “Min tid som e-handlare

  1. Grymt matnyttigt! Tack för att du delar med dig. Speciellt om hur Prisjakt hjälpt försäljningen var intressant.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *